Agile Learning

By 24 augustus 2017Geen categorie

De termen Agile en Scrum hebben hun intrede gemaakt in het bedrijfsleven en worden met de dag populairder. Steeds meer organisaties omarmen deze manier van werken dan ook.

Voor organisaties is het belangrijker geworden om snel te kunnen omgaan met veranderingen omdat de wereld om ons heen continu in beweging is. Agile betekent behendig/wendbaar en er zijn verschillende manieren om Agile te werken. Scrum is de werkwijze die het meeste wordt gebruikt.

Teamleden werken op een innovatievere manier in projecten samen. Aanvankelijk werden Agile en Scrum voornamelijk in de IT gebruikt, maar tegenwoordig wordt het ook toegepast binnen andere branches. Centraal staat een multidisciplinair en zelfsturend team waarvan de teamleden samen projecten aanpakken. Het projectteam houdt elke ochtend een ‘Standup meeting’ waarin teamleden de status, planning en eventuele problemen van het project bespreken. Het werken aan de taken en producten wordt gedaan in zogenoemde ‘sprints’ van 2-4 weken, waarna het product/de taak wordt opgeleverd en afgerond.

Het afgelopen jaar is er veel aandacht geweest voor Agile en Scrum en de successen ervan binnen verschillende branches. Ook CSS Breda heeft zich verdiept in Agile en bekeken op welke manier dit toepasbaar kan zijn binnen werkplekleren. Onze opvatting hierover is dat Werkplekleren grotendeels hetzelfde is als Agile, maar dat we er nog wel van kunnen leren. De dagelijkse standup meetings en de sprints zouden een goede aanvulling zijn op het werkplekleren zoals wij dat nu bij onze klanten vormgeven.

Ook Next Learning stond het afgelopen jaar volledig in het teken van Agile in combinatie met leren én innoveren. Want wat maakt Agile en Scrum innoverend op het gebied van leren? Wij noemen dat de ‘accelerator binnen het leren’, namelijk de Leertechnologie van Het Leerplatform. En wij geloven dat de Leertechnologie ervoor kan zorgen dat Agile en Scrum een boost krijgen!

Agile Learning Sessie in de praktijk

Op basis van deze bevindingen zijn wij met onze klanten in dialoog gegaan over hoe wij Agile kunnen toepassen en vormgeven binnen onze kaders van Werkplekleren met Leertechnologie. We hebben aspecten van Agile, Scrum en Werkplekleren met Leertechnologie bij elkaar gebracht en hier een ‘user-journey’ van gemaakt. Vervolgens hebben wij dit concreet bij één van onze klanten toegepast. We vertellen je graag hoe we  een ‘Agile Learning sessie’ hebben verzorgd bij een ziekenhuis.

Het personeel binnen het ziekenhuis werd via aansprekende posters en een nieuwsbrief uitgenodigd om zich in te schrijven voor de Agile Learning Sessie.

Alle ingeschreven deelnemers werd gevraagd de applicatie van Het Leerplatform op hun smartphone te downloaden. Vervolgens zagen zij via de app een Beeldactie: een video waarin de expert van de academie de deelnemers op een enthousiaste manier welkom heette en de sessie aankondigde. De deelnemers werd gevraagd om op 2 juni om 8.45 uur naar de koffiecorner te komen en van tevoren alvast na te denken welke uitdagingen zij in hun werk ervaren en wilden bespreken.

Op 2 juni kwamen de 20 deelnemers samen in de koffiecorner van het ziekenhuis. Je kunt dit zien als een ‘standup meeting’. Hier kregen zij koffie en een heerlijke blueberry muffin aangeboden. Vervolgens opende de expert van de academie de Agile Learning Sessie.

Nadat de deelnemers zich via de app van Het Leerplatform hadden ingecheckt voor de sessie toonde de expert de Leeragenda. De deelnemers werd gevraagd via de app hun leerbehoefte aan te geven door te stemmen welke onderwerpen van de Leeragenda zij belangrijk vonden. Nadat de deelnemers en de expert hadden bepaald welke onderwerpen die dag centraal zouden staan was de ‘standup meeting’ afgerond.

Gedurende de werkdag maakten deelnemers foto’s van werksituaties die betrekking hadden op de gekozen onderwerpen om aan het einde van de dag daarop te kunnen reflecteren.

Aan het einde van de werkdag kwamen de deelnemers weer in de koffiecorner bij elkaar waar zij een frisse yoghurt met vers fruit aangeboden kregen. De expert bekeek de foto’s die de deelnemers hadden gemaakt van hun werksituaties.  Via de app van Het Leerplatform gaven de deelnemers daarna aan op welke werksituaties (foto’s) zij verder wilden reflecteren.

De 8 meest gekozen foto’s van werksituaties werden vervolgens getoond op het scherm. Dit is wat wij noemen de Reflectie in Beeld. De deelnemers reflecteerden op de werksituaties door met elkaar in dialoog te gaan.

Om het leerproces te verlengen werden de foto’s verstuurd naar de app van Het Leerplatform, die de deelnemers op hun smartphone hebben staan. De sessie en werkdag waren hiermee afgerond.

In de weken na de sessie gingen de deelnemers verder aan de slag met de onderwerpen op de foto’s waarover zij meer wilden leren. In de app konden de deelnemers de Leergame spelen, waarmee de 8 gekozen foto’s uit de Reflectie in Beeld verbonden werden aan werkervaringen. Ook konden de deelnemers zich via virtuele leeromgeving BlueBird verder verdiepen in de gekozen onderwerpen. Zo konden zij een dialoog aangaan met naaste collega’s, ideeën uitwisselen en feedback en tips geven over hoe de werksituaties kunnen worden verbeterd.

De Agile Learning sessie is een voorbeeld van hoe wij Agile Learning toepassen binnen de kaders van werkplekleren. Wij zijn ervan overtuigd dat Agile Learning van toegevoegde waarde kan zijn binnen verschillende branches. De kracht is namelijk dat onderwerpen uit de Leeragenda direct door de deelnemer in de werkpraktijk kunnen worden opgepakt om er vervolgens aan het einde van de werkdag meteen op te reflecteren. Op deze manier wordt er volgens de pijlers van zowel Agile, Scrum en Werkplekleren met Leertechnologie als team geleerd, gereflecteerd en verbeterd!

Wil je meer informatie over Agile Learning of ben je geïnteresseerd in de mogelijkheden die wij kunnen bieden? Neem dan contact met ons op, we zijn altijd bereid om daar geheel vrijblijvend meer over te vertellen!

CSS Breda maakt organisaties sterker door het invoeren van Werkplekleren met (Beeldende) Leertechnologie. Bij CSS Breda zijn we ervan overtuigd dat onze Leertechnologie onlosmakelijk verbonden is met Werkplekleren.