Krachtige Onderwijsteams

Leren en ontwikkelen wordt steeds vaker gezien als strategisch onderwerp binnen grote organisaties. Op individueel niveau, maar ook steeds vaker op teamniveau.  

Het professionaliseren van teams door de medewerkers in hun kracht te zetten zorgt er namelijk voor dat een organisatie sterker wordt. Dit gebeurt al met veel regelmaat in de zorg en we merken dat dit ook binnen onderwijsinstellingen een steeds grotere rol is gaan spelen. Docenten stomen studenten klaar voor de werkpraktijk, maar die verandert continu. Het ultieme doel daarin is dat het onderwijs goed aansluit op de werkpraktijk zodat een student die is afgestudeerd direct aan de slag kan in zijn/haar vakgebied. Om dit doel te bereiken vormen bij steeds meer onderwijsinstellingen de docenten krachtige onderwijsteams die de verbinding kunnen maken zowel intern als extern naar de beroepspraktijk.

Vanuit die vraag voeren wij nu een aantal projecten uit binnen Hogescholen en sinds kort ook binnen Mbo-scholen waarin we docententeams in hun kracht zetten door hen te ontwikkelen tot krachtige teams. Het geven van feedback en handelen op basis van gemeenschappelijke waarden zijn enkele thema’s die centraal staan in een krachtig team.

Kortom, de behoefte aan het vormen van Krachtige Teams groeit en kijkend naar teamontwikkeling binnen onderwijsinstellingen zijn de eerste resultaten ook zeer positief. Wij adviseren eindverantwoordelijken van opleidingen en studies dan ook om eens serieus na te denken over de vraag “wat doen wij nu aan teamontwikkeling en wat kunnen we nog van en met elkaar leren?”

Wil je meer informatie over Krachtige Teams binnen onderwijsinstellingen en ben je geïnteresseerd in de mogelijkheden die wij kunnen bieden? Neem dan contact met ons op, we zijn altijd bereid om daar geheel vrijblijvend meer over te vertellen

 

CSS Breda maakt organisaties sterker door het invoeren van Werkplekleren met (Beeldende) Leertechnologie. Bij CSS Breda zijn we ervan overtuigd dat onze Leertechnologie onlosmakelijk verbonden is met werkplekleren.