Gastvrijheid in de ziekenhuizen

By 9 februari 2017 februari 14th, 2017 Geen categorie

 ‘Gastvrijheid, waarom zouden we daar een training voor organiseren? Dat hebben we al gedaan en we zijn hartstikke gastvrij. Een nieuwe training zie ik helemaal niet zitten.’ Dit zou zomaar een uitspraak van een ziekenhuis kunnen zijn.

Het woord gastvrijheid roept vaak veel weerstand op. Als zorgprofessional in een ziekenhuis moet je wel gastvrij, klantgericht en vriendelijk zijn. Voor die basisprincipes is dan ook inderdaad geen training nodig. Maar hoe beleeft een patiënt de gastvrijheid? In de tijd waarin patiënten zelf hun ziekenhuis mogen kiezen, wordt onderscheid middels gastvrijheid steeds belangrijker.

Uit de ervaring van ziekenhuizen blijkt dat de gastvrijheid altijd wel iets of veel beter kan. Hoe kan jij als zorgprofessional iedere dag als individu en als team presteren op het niveau van PAV (Persoonlijk, Aangenaam, Verrassend goed)? Misschien nog wel belangrijker: hoe kan jij als zorgprofessional dit overbrengen naar de gasten en patiënten? Hoe zorg je ervoor dat zij het bezoek als PAV ervaren?

De succesfactor hierin? Dat is de dialoog, die moet ervoor zorgen dat PAV in het DNA van alle zorgprofessionals komt. CSS Breda heeft de afgelopen periode samen met een Nederlands ziekenhuis een trainingsprogramma ontwikkeld dat verder gaat dan een gewone training. We leren de zorgprofessionals namelijk niet hoe ze iets moeten doen maar we leren hen als team de dialoog te voeren over hoe ze PAV kunnen blijven presteren: het zelfreflecterend vermogen van een individu en als team verhogen.

Binnen een ziekenhuis is namelijk al enorm veel kennis aanwezig, waarom moeten zorgprofessionals dan nog naar externe cursussen? Vanuit deze gedachte hebben we korte beeldinterventies op de werkplek ontwikkeld waarin we kennisdeling mobiliseren en deelnemers een betekenisvolle dialoog laten voeren. Deze beeldinterventies zijn aansprekend en uitdagend.

Wil je meer informatie over gastvrijheidsbelevenis en over hoe PAV jouw team naar de patiënt is, naar elkaar en naar de rest van het ziekenhuis? Neem contact met ons op of kom naar de Proeverij Werkplekleren met Leertechnologie.